
13. Biennale w Stambule było pierwszym wydarzeniem kulturalnym, w którym brałam udział i mogę powiedzieć, ze nie zawiodło mnie. Na pierwszą wystawę trafiłyśmy przypadkiem, podczas spaceru po alei Istiklal. Naszym założeniem było wchodzenie do każdego napotkanego budynku i zwiedzanie. Nagle znalazłyśmy się w pomieszczeniu z białymi ścianami i bardzo surowym wystrojem. Okazało się, że była to sala wystawowa ARTER, a wydarzeniem było właśnie Biennale. Wystawa wywołała w nas mieszane uczucia. Sztuka współczesna była zawsze czymś, co pociągało mnie, ale jednocześnie odrzucało. Dlatego też postanowiłam zmierzyć się z tym fenomenem i zobaczyć czy ten rodzaj sztuki może mi coś zaoferować. I wiecie co? Znalazłam tam coś dla siebie. Musiałam po prostu odkryć, że wszystkie te obrazy, instalacje i filmy odgrywają zupełnie inną rolę niż kiedyś. Pomogło mi przekonanie o tym, że sztuka współczesna nie jest czymś co ma się podobać lub nie podobać. Jej rolą jest przyciągnięcie naszej uwagi, skupienie jej na ważnych problemach – czasami socjologicznych, czasami politycznych czy związanych ze środowiskiem. I ten cel został w 100% zrealizowany przez 13. Stambulskie Biennale.
Tytułem tegorocznego Biennale było Mamo, czy jestem barbarzyńcą? (Anne, ben barbar mıyım?). Z ulotek czy też ze strony internetowej możemy dowiedzieć się, że tytuł ten został zapożyczony z książki tureckiej pisarki Lale Müldür. Wstęp na to wydarzenie – po raz pierwszy w historii – był darmowy, co dowodzi, że sztuka współczesna chce być „domeną publiczną”, czymś całkowicie inkluzyjnym. Biennale odbywało się w dniach 14 września – 20 października.
Jak czytamy na stronie Biennale: Celem wystawy jest redefinicja konceptu „upublicznienia” poprzez sztukę, wydobycie wyobraźni i kreatywnej myśli tak, by wnieść wkład w społeczne i publiczne zaangażowanie. Miałam więc wrażenie, że celem było ukazanie, iż każdy z nas – do pewnego stopnia – jest barbarzyńcą. Instalacja złożona z wypalonych papierosów, filmy o ludziach z marginesu społecznego, zniszczone książki i zdewastowane pokoje – wszyscy mamy w sobie coś z barbarzyńców. Wystawa skupiała się więc na takich ludziach: odludkach, wyrzutkach, bandytach, anarchistach, rewolucjonistach, poetach i artystach.
Biennale odbywało się w pięciu różnych miejscach: w dwóch halach wystawowych na alei Istiklal: SALT i ARTER, w dawnej Greckiej Szkole Galata na Karaköy, na Kabataş – tuż obok muzeum Istanbul Modern i ostatnia – w 5533 na Unkapanı. Wszystkie te miejsca miały swój unikatowy klimat, jednak dla mnie najlepsza była Grecka Szkoła obok Galaty ze swoim tajemniczym widokiem i mroczną atmosferą. Zaprezentowane zostały prace 88 artystów, można było także uczestniczyć w warsztatach czy wycieczkach z przewodnikiem. Szczerze polecam stronę internetową tego wydarzenia – jest świetnie przygotowana i porusza ciekawy temat, jakim jest .institution 3.0.
*
13th
Istanbul Biennial was the first cultural event I attended and surely it did not
disappoint me. We got there by accident, while walking through Istiklal Street and
entering every building we saw. Suddenly we found ourselves in a white-walls
building with a severe decor. It turned out to be the ARTER exhibition hall and
the event was Istanbul Biennial. The exhibition left us with some mixed
feelings. Modern art was always something that both attracted and repelled me.
That is why I decided to face this phenomenon and see if there is anything for
me in this kind of art. And you know what? I found something for me there. I
just had to realise that all those paintings, installations and films play
another role than ever before. It helped me to think that modern art is not to
be liked or not. It is to concentrate our attention on current issues,
sometimes sociological, sometimes political or even environmental. And this
goal was 100% fulfilled by the 13th Istanbul Biennial.
The Biennial’s title was Mom, am I barbarian? (Anne, ben barbar mıyım?). From the handouts and the website
we can learn that this title is borrowed from a Lale Müldür's book and it was
the first Biennial with free admission, which proves that modern art’s aim is
to be ‘public domain’ and it is totally inclusive. The Biennial took place
between 14th September and 20th October.
As we read
on the website: The exhibition aims to rethink the concept of ‘publicness’
through art, elicit imagination and innovative thought to contribute to social
and public engagement. I had an impression that the point was to show that
everyone is – to some extent – a barbarian. An installation of cigarette butts,
films about marginalized people, destroyed books and devastated rooms – we are
all barbarians. The exhibition focused on those kinds of people: the
recluse, outcast, bandit, anarchist, revolutionary, poet or artist.
The Biennial
was held in five different places: two exhibition halls on Istiklal Street:
SALT and ARTER, one on Karaköy – in Galata Greek Primary School, one on Kabataş
– near Istanbul Modern building and the last one – in 5533 at Unkapanı. All
those places had their own unique ambiance, but for me the best one was Galata Greek
Primary School with its
mysterious view and gloomy atmosphere. 88 artists presented their works and it
was also possible to take part in various workshops and guided tours. I really
recommend the website of the Biennial –
it is very well-prepared and touches on an interesting topic of .institution
3.0.
Korekta: Agata Ostrowska
Zdjęcia: Huzun
 |
- .-_-.: .another internet is possible!_, 2010 |
 |
David Moreno: Touch, 1992 |
 |
Nathan Coley: Gathering of Strangers, 2007 |
 |
Yto Barrada: Beau Geste, 2009 |
 |
Carla Filipe: Rorschach Installation [Instalação Rorschach], 2011-2013 |
 |
Gonzalo Lebrija: Lamento, 2007 |
 |
Christoph Schäfer: Bostanorama – A Marmaray Tunnel Excavation of the Collective Productions of Space Through Istanbul's Stadiums, Parks and Gardens (Present & Recently Destroyed), 2013 |
 |
Christoph Schäfer: Bostanorama – A Marmaray Tunnel Excavation of the Collective Productions of Space Through Istanbul's Stadiums, Parks and Gardens (Present & Recently Destroyed), 2013 |
 |
Christoph Schäfer: Bostanorama – A Marmaray Tunnel Excavation of the Collective Productions of Space Through Istanbul's Stadiums, Parks and Gardens (Present & Recently Destroyed), 2013 |
 |
Nathan Coley: We must cultivate our garden, 2006 |
 |
Mülksüzleştirme Ağları: Networks of Dispossession, 2013-ongoing |
 |
Mülksüzleştirme Ağları: Networks of Dispossession, 2013-ongoing |
 |
Mülksüzleştirme Ağları: Networks of Dispossession, 2013-ongoing
 |
Mülksüzleştirme Ağları: Networks of Dispossession, 2013-ongoing |
|
 |
Serkan Taycan: Between Two Seas, 2013 |
 |
Şener Özmen: Optical Propaganda, 2012 |
 |
Elmgreen & Dragset: Istanbul Diaries, 2013 |
 |
Elmgreen & Dragset: Istanbul Diaries, 2013 |
 |
Şener Özmen: Optical Propaganda, 2012 |
 |
ARTER |
 |
Basel Abbas & Ruanne Abou-Rahme: The Incidental Insurgents: The Part about the bandits, 2012 |
 |
Basel Abbas & Ruanne Abou-Rahme: The Incidental Insurgents: The Part about the bandits, 2012 |
 |
Basel Abbas & Ruanne Abou-Rahme: The Incidental Insurgents: The Part about the bandits, 2012 |
 |
José Antonio Vega Macotela: Time Exchange 148, 2008 |
 |
Through the magnifying glass :) / Przez szkło powiększające :) |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz